Syrop i dżem truskawkowo-rabarbarowy
Lody borówkowo-bananowe

Dziś będzie trochę o zdrowiu i zdrowym odżywianiu.

Wcześniej pisałam o domowym mleku migdałowym, a teraz pokażę Wam jak możecie go wykorzystać i podam przepis na migdałowy pudding chia.

Co to w zasadzie, jest ta „chia”?

Otóż chia, a właściwie szałwia hiszpańska (Salvia hispanica L.) to pochodząca z Meksyku i Gwatemali roślina o szerokich liściach i niedużych, fioletowych lub białych kwiatach. Jej owoce zawierają dużą ilość owalnych nasion, nazywanych nasionami chia. Ich właściwości zdrowotne doceniły już plemiona Nahua (Azteków) w środkowym Meksyku. Nasiona chia były, zaraz po fasoli i kukurydzy, trzecią najważniejszą dla Azteków uprawą.

Nasiona chia, które słyną ze swych wyjątkowych wartości odżywczych i właściwości zdrowotnych. Nasiona chia zawierają więcej kwasów omega-3 niż uchodzący za ich skarbnicę hodowlany łosoś atlantycki. Są także bardziej bogate w wapń niż mleko, a żelaza zawierają więcej niż słynący z niego szpinak. Ponadto odznaczają się wysoką zwartością pełnowartościowego białka, zapobiegających rozwojowi nowotworów antyoksydantów, obniżającego ciśnienie krwi potasu, regulującego trawienie błonnika, kojącego nerwy magnezu, wzmacniającego kości fosforu i wielu innych dobroczynnych substancji.

Nasiona chia zmnieszają ryzyko rozwoju raka piersi, wpływają na lepszą pamięć, uspokajają, a nawet mogą pomóc złagodzić objawy depresji.

Zawarte w nasionach chia kwasy omega-3 wpływają pozytywnie także na układ sercowo-naczyniowy. Razem z błonnikiem, którego również w nich nie brakuje, przyczyniają się do obniżenia poziomu „złego” cholesterolu LDL i trójglicerydów oraz do podwyższenia stężenia „dobrego” cholesterolu HDL. W ten sposób zapobiegają tworzeniu się miażdżycy i zmniejszają ryzyko licznych chorób serca, np. choroby wieńcowej. Ponadto nasiona szałwii hiszpańskiej są bogate w potas, który odpowiada za regulację ciśnienia tętniczego krwi, oraz inne pierwiastki, które wspomagają pracę serca, czyli magnez, wapń i sód. W 100 g nasion chia znajduje się aż 16,54 g białka, zawierają one aż 91 ze 100 aminokwasów, dzięki czemu górują nad innymi nasionami białkowymi. Ten niemalże idealny profil aminokwasowy sprawia, że nasiona chia są doskonałym źródłem białka dla wegetarian, a także dobrym źródłem energii dla kulturystów i sportowców.

Więcej na ten temat przeczytacie tutaj 🙂

Nasiona po zalaniu płynem – np. mlekiem mocno pęcznieją i po kilku godzinach tworzą gęstą masę – coś w rodzaju puddingu.

Możecie dodać do takiego gotowego puddingu świeże owoce, albo mus owocowy i uzyskacie pyszny, zdrowy deser, albo śniadanie. Aby uzyskać jeszcze zdrowsze danie i większej ilości składników odżywczych zrobiłam pudding chia na domowym mleku migdałowym (więcej o jego wartościach znajdziecie tutaj). Oczywiście możecie wykorzystać też zwykłe mleko, mleko sojowe lub mleczko kokosowe.

Z przepisu otrzymacie dwie spore porcje.

Życzę Wam smacznego 🙂

 

migałowy pudding chia_6

migałowy pudding chia_3

migałowy pudding chia_1

migałowy pudding chia_4

 

Migdałowy pudding chia
 
Autor:
Ilość: 2
Składniki
  • 4 łyżki nasion chia
  • 1,5 szklanki mleka migdałowego
  • 1 łyżka miodu
  • 1 łyżeczka ekstraktu migdałowego
  • 1 szklanka truskawek
  • cukier puder do truskawek - mniej więcej 1 łyżeczka
  • świeże owoce
Wykonanie
  1. Nasiona chia wsyp do miski, zalej mlekiem, dodaj miód i ekstrakt - energicznie wymieszaj i wstaw miskę do lodówki na kilka godzin (najlepiej na noc - im nasiona dłużej stoją w mleku, tym gęstszy pudding).
  2. Możesz co jakiś czas przemieszać pudding widelcem.
  3. Truskawki zmiksuj lub ugnieć widelcem z cukrem.
  4. Do szklaneczek nałóż trochę puddingu, na wierzch nałóż truskawki i przykryj resztą puddingu.
  5. Wierzch udekoruj świeżymi owocami.

 

Przepis znalazłam tutaj.

Syrop i dżem truskawkowo-rabarbarowy
Lody borówkowo-bananowe

Related Post